סוגי נורות חשמליות - כל מה שחשוב לדעת על הקטגוריות השונות

סוגי נורות חשמליות - כל מה שחשוב לדעת על הקטגוריות השונות

כשמדברים על תאורה ככלליות, אי אפשר שלא לדבר על אחד הרכיבים החשובים ביותר והיא הנורה החשמלית ולכן חשוב להכיר סוגי נורות. הנורה נמצאת איתנו בכל גוף תאורה ויש לה חשיבות רבה.

למעשה, הנורה היא מקור האור, אביזר התאורה שמפיץ את האור הנראה לנו מגוף התאורה. יש לו סוגים מיוחדים שחשוב להכיר, יש גווני תאורה שעליהם כבר דיברנו.

סוגי נורות

סוגי הנורות נבדלות זו מזו על בסיס השיטה או הטכנולוגיה איתה כל אחת מהן משתמשות. עם השנים, יש יותר חדשנות גם בתחום התאורה ולכן ניתן לראות נורות ידידותיות יותר לסביבה ולאנרגיה ומתאימות יותר לדרישות של האדם המשתמש בהן.

נהוג לחלק את כל הנורות ל-3 קטגוריות (משפחות) עיקריות והן נורות להט, נורות פריקה ונורות מוליכות למחצה מסוג דיודות פולטות אור (LED).

להלן כל סוגי הנורות בקיבוץ לפי הקטגוריות:

1. משפחת נורות להט

בנורות אלו מותקן חוט להט והוא מוליך בו זרם חשמלי המביא לחימומו לטמפרטורות גבוהות וכתוצאה מכך נפלט אור בהיר.

נורת ליבון

אולי זו אחת הנורות שהיו מאוד פופולאריות בעבר. באמצעות צריכת החשמל החוט המוליך את הזרם החשמלי מתלהט ומאיר. בתוך הנורה יש וואקום למניעת שריפת החוט המוליך. אבל הנורה גם פולטת חום, כך שצריכת האנרגיה של החום גבוהה משמעותית מאשר האור המופק ממנה.

בישראל נאסרה מכירה של הנורה הזו לפני כמה שנים, בהספק של מעל 60 וואט. היא נראית בצורה של אגס, מאוד זללנית בחשמל והיא מגיעה בגוון אור חם. אורך חייה הוא כ-1,000 שעות עבודה.

נורת הלוגן

נורת הלוגן היא שדרוג של נורת ליבון והיא גם ממשפחת נורות להט. בנוסף למה שיש בנורת ליבון, יש בה מרכיב של יוד, ברום ואף כלור.

באמצעות השדרוג, היא משתמשת באותה צריכת חשמל יותר לטובת ייצור האור ופחות החום, כך שהיא יעילה יותר ואף אורך חייה כפול מזו של הליבון.

נורת דקרויקה

נורת דקרויקה היא כמו נורת הלוגן ובעלת זכוכית ייעודית שנועדה לפזר את האור בצורה טובה יותר.

נורת פחם

נורת פחם היא נורה בה סליל הלהט עשוי פחם או מצופה בפחם. הוא פועל בצורה דומה בה הסליל מואר כתוצאה ממעבר זרם חשמלי בו.

2. משפחת נורות פריקה

נורות פריקה פועלות על בסיס פריקה חשמלית בגז, כתוצאה ממעבר של זרם חשמלי בגז. נורות אלו משתמשות בטכנולוגיה אחרת שהיא משופרת יותר מאשר נורות להט.

נורת פלורוסנט

נורת פלורוסנט היא ממשפחת נורות פריקה, היא יעילה יותר מהליבון ומשתמשת בכמות צריכת חשמל פחותה בהרבה למועט נורת הליבון על מנת להפיק את אותה כמות האור.

הנורה הזו לרוב מגיעה בצורה ארוכה, כך שנהוג להשתמש בה למקומות גדולים כמו מסדרונות, חניונים תת קרקעיים וכדומה. הנורה מגיעה בדרך כלל בגוון אור קר. אורך חייה כ 10,000-15,000 שעות עבודה.

יש מגוון של נורות שגם הן נחשבות פלואורסצנטיות כמו: נורת לומילוקס, נורת PL, נורת דולוקס וכד'.

נורת כספית

נורת כספית היא נורה בה זרם חשמלי עובר באדי כספית הגורם להתפרקותו ובכך מופץ אור. יש לה אור עז שנועד להאיר תאורות נרחבות. אורך חייה כ-24,000 שעות עבודה.

נורת מתכת הליד

נורת מטאל הלייד היא נורה בה עובר זרם חשמלי באדי כספית ובאדי הלידים של מתכות שונות. היא מפיצה אור חזק, גוונה לבן ואורך חייה עד כ-12,000 שעות עבודה.

נורת נתרן

נורת נתרן יכולה להיות בלחץ נמוך או בלחץ גבוה. היא נועדה בעיקר להאיר כבישים ורחובות. אורך חייה הוא 18,000-24,000 שעות עבודה.

נורת ניאון

נורת ניאון היא נורה חלשה וקטנה שנועדה בעיקר להציג אם המכשיר החשמלי דלוק או כבוי. שימושיו הם לקומקום חשמלי, מברג לבדיקת חשמל, מספקים של דודי חשמל וכד'.

נורת קסנון

נורת קסנון יכולה להיות נורת הבזק (עבור מצלמות, מערכות התראה וכדומה) או נורת קשת קצרה (עבור מקרנים, זרקורים וכדומה).

3. משפחת נורות מוליכות למחצה

נורות מוליכות למחצה מפיקות אור באמצעות העברה של זרם חשמלי בדיודות פולטות אור. כל אלקטרון מאבד אנרגיה ופולט אור.

נורת לד (LED)

נורת לד כיום כבר לא ממש חדשה, רובנו מכירים אותה וככל הנראה שהיא נמצאת לפחות בגוף תאורה אחד אצלנו בבית. היא השדרוג המתקדם ביותר בתחום התאורה. אורך חיי הנורה מגיע לכ-50,000 שעות עבודה וניתן למצוא אותה בגוונים אור רבים, אור קר, אור חם, אור יום ועוד.

נורת לד עשויה להגיע בצורות שונות כמו פילמנט המזכירה את נורת הליבון הרגילה, נורות פלורוסנט לד, נורות ספוט, סרט לד, פנל לדים, זרקורים ועוד.

ניתן למצוא מגוון רחב של נורות בקטגוריה הייעודית באתר המתאימות לגופי התאורה הנמכרים גם כן באתר האינטרנט שלנו.